Goodbye 2022, Hello 2023
De strategie van Newcorp Logistics
Koers bepalen, scherp blijven en flexibel omgaan met veranderingen in de sector. Brian Walsh, adjunct-directeur van Newcorp Logistics, neemt ons mee op een tijdreis van 2019 tot nu waarin we niet alleen terugblikken, maar ook vooruitkijken. Welke strategie hanteert Newcorp in deze dynamische logistieke wereld, welke uitdagingen worden voorzien en welke lessen kunnen worden meegenomen uit het verleden? Je leest het hier!
Wat voor groei heeft Newcorp Logistics doorgemaakt?
In korte tijd is Newcorp enorm gegroeid, zowel in aanbod van diensten en markten, personeel als daadwerkelijke vierkante meters. Inmiddels is onze dienstverlening zeer uitgebreid met meerdere warehouses waar we uitgebreide services aanbieden. Dit brengt uitdagingen met zich mee en vergroot de noodzaak voor een juiste koers en strategie. Ik ben al ruim vijf jaar betrokken bij Newcorp vanuit een adviserende rol waar ik me altijd heb gefocust op procesverbetering en groei. Nu breng ik dit nog meer in praktijk binnen Newcorp en zetten we gezamenlijk een framework neer van kennis en kunde voor onze klanten.
Welke uitdagingen ben je tegengekomen en voorzie je?
In 2019 was de core business nog veel gericht op beverages en food. Deze goederen zijn seizoensgebonden en gevoelig voor invloeden van buitenaf. Wij verwachtten ook een grote invloed op de resultaten door de pandemie. Niets was minder waar. In minder dan een jaar tijd zijn we als organisatie in staat geweest om ons businessmodel om te bouwen en een verdiepingsslag te maken. Lef hebben, risico nemen en niet voortborduren op het geijkte is wat Newcorp verder heeft gebracht. Voor 2023 verwachten we een globale krimp. Daarom kijken we nu al naar mogelijke alternatieven en investeren we in niches. De koers is bepaald, de kaders zijn bekend en we werken gestructureerder toe naar concrete output en acties.
Hoe waarborg je het enthousiasme?
Newcorp beschikt over een enorme dosis passie, drive en kunde. We willen echte gamechangers zijn in de logistiek. Dat voel je door de hele organisatie heen. Het team bestaat uit mensen met hart voor de zaak en passie voor het beroep dat ze uitoefenen. Als werkgever doen we ons best om onze mensen te binden in een markt die vluchtig is. Informaliteit, openheid en een goede werksfeer is hierbij belangrijk. Voor mij is Newcorp een fun company met een diverse club aan mensen en persoonlijkheden. Dit was ook de reden dat ik destijds de overstap naar Newcorp heb gemaakt. ‘Being a fun company’ is een van onze kernwaarden en we doen er alles aan om dit te waarborgen.
Waar ligt de focus op in de toekomst?
De huidige situatie in de wereld zal van invloed zijn op onze business. Het effect van de oorlog in Europa, de pandemie en de torenhoge kosten zullen aanzienlijk zijn. Dit roept bij ons alleen maar de vraag op; hoe gaan we hier slim mee om? We willen de kosten slechts minimaal doorberekenen aan de klant waardoor we continu bezig zijn met het verbeteren van interne processen om slimmer, goedkoper en efficiënter te werk te kunnen gaan. Digitalisering, robotisering, verduurzaming door te werken met bijvoorbeeld zonne-energie en goed werkgeverschap zijn slechts een greep uit de voorbeelden hoe we intern werken om morgen beter te zijn dan vandaag.